En resa mot "RIKTIG" styrka

En resa mot RIKTIG styrka! Här följer ni Kalle, Gustav, Olle och Lucas resa mot "riktig" styrka. Vi kommer utföra en träningsform som är inspirerad ifrån boken Convict Conditioning skriven av Paul Wade. Vi tror stark på denna form av träning då den ska ge otrolig styrka och kroppskontroll, den ska även vara skadeförebyggande. Du blir inte uppumpad utan får mer av en gymnastikkropp och kolla bara gymnasternas styrka, den är ju SJUK. Hur många av de uppumpade killarna på gymmet tror du kan göra en ren "one-arm pullup" ? Träningsformen bygger på det kroppen är skapad att göra, att lyfta sin egen kroppsvikt. Alla fyra har lite olika mål och träningsupplägg med träningen men den beskrivs under våra "träningsprofiler"

Translate

lördag 14 september 2013

Vilka steg är ni på i CC?? Jag har uppdaterat mina steg, vore intressant o se vart ni är!

Tänkte uppdatera vilka steg jag är på, har ju hänt lite sen vi började med det här! Som de flesta säkert märker med denna träningsformen så utvecklas du snabbt:)

Armhävningar: steg 8: 1/2 one-arm pushups. 2x5 rep

Squats: steg 7: Uneven squats 2x10 rep

Pullups: steg 8: 1/2 one-arm pullups 1x1 rep

Mage: steg 10: Hanging straight leg raises 2x50 rep

Rygg: steg 8:Wall walkning bridges (up) 2x8 rep

Handstand: steg 5: Handstand pushups 2x14

Tycker det mesta av träningen går sakta men säkert framåt, har dock ett problem med Squatsen med boll... Tappar balansen och klarar inte gå ner. Hur gör ni? På steg 10 klarar jag typ 2x8 squats men med boll är det omöjligt..

Vi har fått en del att få upp ögonen för denna träning där vi bor, vilket är skitkul!:)

Här är våra träningslinnen;)




Trevlig Helg!
/// Gustav

4 kommentarer:

  1. Tjena, hade nästan förväntat mig att man klarar sig upp till steg 10 på 10månader om man nu fullföljer Wade's instruktioner i boken (give and take +-2månader), några stopp på vägen?

    Hur sköter ni kosten?

    Bra bloggat förövrigt, ses på 10'an ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå!
      Det tar längre tid än 10 månader att klara alla steg, om du inte är omänskligt strak då vill säga!;) Till sommaren har vi tränat i ca 2 år, vi klarar inte alla stegen ännu, inte en chans! Men jag (Gustav) har utvecklats enormt mycket på dessa 2 år. Har aldrig varit så pass bra tränad och kroppsligt strak som jag är nu. Jag tycker att min kropp funkar mer som helhet, låter kanske flummigt men det är så det känns.
      /// Gustav

      Radera
  2. Jag tycker det tar tid lära sig hålla balansen vid 1 leg squat. Försök ha mycket vikt framåt. Spänn HELA kroppen, ha armarna framåt och gå ned sakta. Jag tycker det går lättare om man spänner armarna oxå. Stelhet i höft kanske även gör det svårt med balans.

    SvaraRadera
  3. Jag testade med en låg pall först när jag märkte att bollen rullade bort. Sen gick jag över till en boll som hade mindre luft i sig. På så sätt kunde jag fokusera på själva rörelsen. Det finns annars en risk att man spänner axlar och får igång en gungande rörelse så att man kommer upp från botten positionen. Inte riktigt vad övningen strävar efter.

    SvaraRadera