En resa mot "RIKTIG" styrka

En resa mot RIKTIG styrka! Här följer ni Kalle, Gustav, Olle och Lucas resa mot "riktig" styrka. Vi kommer utföra en träningsform som är inspirerad ifrån boken Convict Conditioning skriven av Paul Wade. Vi tror stark på denna form av träning då den ska ge otrolig styrka och kroppskontroll, den ska även vara skadeförebyggande. Du blir inte uppumpad utan får mer av en gymnastikkropp och kolla bara gymnasternas styrka, den är ju SJUK. Hur många av de uppumpade killarna på gymmet tror du kan göra en ren "one-arm pullup" ? Träningsformen bygger på det kroppen är skapad att göra, att lyfta sin egen kroppsvikt. Alla fyra har lite olika mål och träningsupplägg med träningen men den beskrivs under våra "träningsprofiler"

Translate

torsdag 13 juni 2013

Framstegen för Gustav under veckan

Denna veckan har varit riktigt grym när det gäller utveckling inom träningen! Har gått vidare på tre steg:)

Måndag: Pullups steg 7: Körde pullups som vanligt, men jag ändrade taktiken lite... är på 1/2 One arm pullups vs att du ska gå halva vägen ner och sedan dra upp dig med en arm. Jag har klarat det en gång på vänsterarmen och har varit nära på högran också. Men nu kör jag negativa en arms pullups, hoppas att det ger resultat! Det kändes bra iaf.

Tisdag: Bridge steg 8: Klarade steg 7 på brygga denna veckan! Målet var att gå ner för väggen och sedan stå i brygga, målet var 2x10. Du klättrar liksom baklänges samtidigt som du böjer på ryggen.
På steg 8 ska du stå i brygga från början, sedan klättrar du upp för väggen istället. Ska bli kul att börja på detta steg nästa vecka!

Onsdag: Handstand steg 5: Klarade steg 4 denna veckan! Målet var 2x20 handstand halvvägs ner. Har hållit på med det här steget ett bra tag nu så det var skönt att komma vidare. Nästa vecka med riktiga hanstand blir grymt jobbigt och jävligt kul!

Torsdag: Leg raise steg 10: Idag klarade jag steg 9 på  partial straight leg raises! Det var skönt att klara detta steget, tyckte inte det var så jätte kul.. Men nästa vecka börjar jag på Hanging straight leg raises, målet är 2x30 så det kommer nog ta ett tag. Har även kört lite front lever träning, har börjat avancera lite mer nu så det känns verkligen i magen.

Fredag: Squats steg 7: Det här steget är riktigt svårt, du ska göra en squat och ditt utsträckta ben ska vila mot en boll. Det innebär att du kommer ha det utsträckta benet ganska högt upp och det gäller att verkligen hålla balansen. Hålla balansen är det svåraste i denna övningen tycker jag, fast det är bara att kämpa på.
Målet är 2x20, jag kör 2x14 så det är en bit kvar. Får se vad jag klarar imorgon, hoppas på framsteg!

Lördag:  Pushups steg 6: Detta steget gick bra förr när axeln inte var opererad, nu är det lite jobbigare så jag tar det försiktigt. Steget är diamond pushups och målet är 2x20. Jag är nu på 2x10 vilket känns riktigt bra, det är första veckan som jag har börjat med detta steget. Hoppas klarar 2x15 på lördag!

Jag kör även Clutch flag är på steg 8, det är sista steget. Kör 5x10 sek på varje sida.

Vi har även kört fingertip pushups i några veckor. Kan inte bara köra greppstyrka utan bra att träna styrkan
i utsträckt läge också.

Vi hänger också i en arm, målet är 2x1 minut på varje arm. Vi har inte kommit så långt för det belastar mycket tycker jag. Men några sekunder per vecka iaf:)

Sammanfattning: Denna veckan har varit riktigt utvecklande för mig, känns riktigt bra att ha gått vidare på 3 steg denna veckan! Positivt med den här träningen är att du utvecklas mycket och det är nästan alltid nya resultat efter några veckor.

Ha de gött och träna på!

/// Gustav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar