En resa mot "RIKTIG" styrka

En resa mot RIKTIG styrka! Här följer ni Kalle, Gustav, Olle och Lucas resa mot "riktig" styrka. Vi kommer utföra en träningsform som är inspirerad ifrån boken Convict Conditioning skriven av Paul Wade. Vi tror stark på denna form av träning då den ska ge otrolig styrka och kroppskontroll, den ska även vara skadeförebyggande. Du blir inte uppumpad utan får mer av en gymnastikkropp och kolla bara gymnasternas styrka, den är ju SJUK. Hur många av de uppumpade killarna på gymmet tror du kan göra en ren "one-arm pullup" ? Träningsformen bygger på det kroppen är skapad att göra, att lyfta sin egen kroppsvikt. Alla fyra har lite olika mål och träningsupplägg med träningen men den beskrivs under våra "träningsprofiler"

Translate

torsdag 6 juni 2013

Framsteg


Idag var jag (Kalle) och Gustav ute på vår älskade lekplats och körde dagens pass. Jag körde mage, handstand och tränade lite "Clutchflag" som jag nu har lagt till på mitt träningsschema. Gustav körde clutchflag, front level träning och partial straight leg raises. Han klarade 2 x 13, målet är 2 x 15 så Gustav är nära..

Jag har gått vidare i både Mage och Handstand, så nu är jag på steg tre i båda. sen har vi clutch flagen som jag bara har hållit på med i ca tre veckor. Både jag och Gustav har märkt att utvecklingen inom clutch flag/human flag är överraskande snabb. För tre veckor sedan kunde jag knappt göra steg fyra och idag gör jag steg sju rätt lätt, så jag har därmed gått upp tre steg på bara tre veckor. Clutch Flag och Human Flag stegen är inte lika noga att följa. Klarar du steg fem ganska lätt så ska du börja där, du behöver alltså inte börja på steg ett som du SKA göra inom den andra träningen inom Convict Conditioning.

L-Hold som Gustav gör på bilden tränar nedre ryggen, de inre magmuskulaturen och smidigheten i höfterna. Att hålla L-Hold från marken är jobbigare än vad det ser ut, första gången vi testade på det så förstar man knappt hur man ska lyckas.. Det är svårt att förlänga armarna, för det är så det känns.. Men efter att du blivit starkare så kan du hålla det. Där finns också steg för detta i Convict Conditioning två.

Är ni lite intresserad av den här sortens träning så är det ett måste att köpa boken Convict Conditioning!
Läs boken så förstår ni hur hela konceptet är uppbyggt och alla steg finns där. Här är en länk till en bra hemsida där ni kan köpa böckerna. Företaget ligger i Göteborg:)

http://www.kettlebellcenter.com/produkt/bocker/convict-conditioning-bok


Dagens träningsschema:
Gustav:
Mage steg 9: 2x13 ........
clutch Flag steg 8 5 x 10sek på var sida

Kalle:
Mage steg 3: 10 x3
Clutch Flag steg 4 3x10sek på var sida
För 2 veckor sedan gick jag vidare till steg 3 i mage. Det har blivit rätt mycket jobbigare nu.

3 veckor sedan (steg 4)
Idag klarar jag steg sju i 10 sek. 


Gustav gjorde L-Hold, aktiv strechning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar