En resa mot "RIKTIG" styrka

En resa mot RIKTIG styrka! Här följer ni Kalle, Gustav, Olle och Lucas resa mot "riktig" styrka. Vi kommer utföra en träningsform som är inspirerad ifrån boken Convict Conditioning skriven av Paul Wade. Vi tror stark på denna form av träning då den ska ge otrolig styrka och kroppskontroll, den ska även vara skadeförebyggande. Du blir inte uppumpad utan får mer av en gymnastikkropp och kolla bara gymnasternas styrka, den är ju SJUK. Hur många av de uppumpade killarna på gymmet tror du kan göra en ren "one-arm pullup" ? Träningsformen bygger på det kroppen är skapad att göra, att lyfta sin egen kroppsvikt. Alla fyra har lite olika mål och träningsupplägg med träningen men den beskrivs under våra "träningsprofiler"

Translate

tisdag 23 april 2013

Kalles utegym invigs


Har länge varit sugen på att göra mitt egna "utegym" och nu har första redskapet skapats! Tog ett par gamla stättor ifrån ladan och satte ihop. Blev SKITBRA! Stången är reglerbar och greppet i stången är ruggigt bra.

Eftersom jag (Kalle) har varit i Liverpool och kollat fotboll under helgen och måndagen så har jag halkat efter lite i schemat. Så för att reparera detta så körde jag ett dubbelpass idag och passade då på att inviga min pullupstång.
Givetvis så kommer Olle och de andra få använda den, om de köper gymkort då ;)

Har kört Vertikala pullups i fyra veckor och klarat målet 3x40 och det var ett väldigt lätt steg, nu får jag gå vidare till steg 2 (Horisontala pullups).
Jag tyckte det var rätt mycket jobbigare än steg 1 så jag mjukstartade med 3x10 (målet är 3x30).

Det man ska tänka på när man kör horisontala pullups är att hålla kroppen spänd och rak, så att tyngden läggs på dina hälar och händer. Paul Wade tycker att stången ska vara i midjehöjd, men ifall du tycker det är för jobbigt så kan du bara höja stången så blir det lite lättare.
Man ska även tänka på att aldrig helt slappna av i skulderpartiet.





Dagens träning:
3x10 Horisontala pullups
3x15  nacke steg 1
3x40 brygga steg 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar