En resa mot "RIKTIG" styrka

En resa mot RIKTIG styrka! Här följer ni Kalle, Gustav, Olle och Lucas resa mot "riktig" styrka. Vi kommer utföra en träningsform som är inspirerad ifrån boken Convict Conditioning skriven av Paul Wade. Vi tror stark på denna form av träning då den ska ge otrolig styrka och kroppskontroll, den ska även vara skadeförebyggande. Du blir inte uppumpad utan får mer av en gymnastikkropp och kolla bara gymnasternas styrka, den är ju SJUK. Hur många av de uppumpade killarna på gymmet tror du kan göra en ren "one-arm pullup" ? Träningsformen bygger på det kroppen är skapad att göra, att lyfta sin egen kroppsvikt. Alla fyra har lite olika mål och träningsupplägg med träningen men den beskrivs under våra "träningsprofiler"

Translate

onsdag 10 april 2013

Olles Träningsprofil


Träningsbakgrund

Min största passion i livet är fotboll vilket jag idag har hållit på med i cirka 15 år. Förutom fotboll så spelade jag hockey fram tills jag var 13-14 år men jag kände att jag ville satsa på en av sporterna och fotbollen drog det längsta strået. Tre till fyra gånger i veckan blir det fotboll vilket det har gjort de senast 10 åren.
2009 var mitt första år i IFK Osbys a-lag, och man märkte ganska tidigt att jag var alldeles för tunn och var tvungen att lägga på mig muskler. Så två år senare när kroppen delvis hade vuxit klart bestämde jag mig för att gå ner på Osbys gym aktiv center och jag var där i två säsonger.

Varför Convict Conditioning?

Jag skulle precis börja gymma för tredje säsongen. Hade nog till och med köpt en eller två månader på gymmet. Men när Gustav kom med förslaget att börja träna på det här nya sättet, med min egen kropp. Då skulle jag som student spara både pengar genom att slippa betala de där två milen varje gång jag ville gymma plus månadsavgiften på gymmet.
En annan anledning som gjorde att Gustav kunde övertyga mig att kommer över på den ”goda sidan” är att jag tyckte att gymmet och alla vikter gjorde mig stel. Fotbollen gick mycket bättre under perioden då jag inte gymmade om man jämför med perioden när jag var på gymmet 4 gånger i veckan. Läste sedan i boken som Paul Wade har skrivit och blev fast.
Idag tränar jag convict conditioning och ”big six” 6 gånger i veckan. Träningen är nu mycket roligare och intressantare, istället för att lägga på
en mer vikt så byter jag istället övning när jag är klar med en nivå vilket gör att träningen inte blir så långrandig och dryg.

Mitt schema

Jag kommer även försöka lägga in två löppass i veckan.
Mån: Pullups
Tis: Bridge/ Fotboll
Ons: Handstand pushups/Fotboll
Tor:  Leg raise/Fotboll
Fre: Squat
Lör: Pushups

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar